Šta je digitalni marketing?

Broj korisnika Interneta i dalje raste, bez obzira što se možda čini da trenutno nije tako.

Broj odraslih koji konstantno koriste Internet porastao je za 5% u poslednje tri godine, prema istraživanju Pew Research. Način na koji ljudi kupuju se drastično promenio, pa zbog toga - offline marketing nije tako efikasan kao nekada. Ni blizu.

Osnovni cilj marketinga oduvek je bio da se povežete sa svojom ciljnom grupom na pravom mestu i u pravo vreme. Danas to znači da ih morate potražiti i upoznati njihove navike i probleme tamo gde uglavnom provode svoje vreme: na Internetu.

Tu na scenu stupa digitalni marketing. Najjednostavnije rečeno, digitalni marketing je bilo koji oblik marketinga koji postoji onlajn.

digitalni marketing

Šta označava digitalni marketing?

Digitalni marketing obuhvata sve marketinške aktivnosti koje se odnose na korišćenje elektronskih uređaja ili interneta. Preduzeća koriste razne digitalne kanale, poput pretraživača, društvenih mreža, e-pošte i drugih veb lokacija kako bi se povezali sa trenutnim i potencijalnim kupcima.

Zašto digitalni marketing?

Dok tradicionalni marketing može postojati u štampanim oglasima, telefonskoj komunikaciji ili ličnom kontaktu, digitalni marketing se odvija elektronski i putem Interneta. To znači da postoji beskonačno mnogo mogućnosti za brendiranje, uključujući e-poštu, video, društvene mreže, marketinške aktivnosti zasnovane na veb sajtu itd.

Budući da digitalni marketing ima toliko mnogo mogućnosti i strategija povezanih sa njim, možete biti kreativni i eksperimentisati sa različitim marketinškim taktikama i različitim budžetima. Pomoću digitalnog marketinga takođe možete koristiti razne analitičke alate da biste pratili uspeh i ROI (Return Of Investment) svojih kampanja, i to neizmerno više nego što to možete sa tradicionalnim promotivnim sadržajem, kao što su bilbordi ili štampani oglasi.

Primeri digitalnog marketinga

  1. Search Engine Optimization (SEO)
  2. Content Marketing
  3. Social Media Marketing
  4. Pay Per Click (PPC)
  5. Affiliate Marketing
  6. Native Advertising
  7. Marketing Automation
  8. Email Marketing
  9. Online PR
  10. Inbound Marketing

SEO – optimizacija sajta za pretraživače

Na našem sajtu ste već mogli pročitati šta je to SEO i koje su prednosti optimizacije sajta.

SEO je postupak optimizacije vaše veb stranice, kako bi se bolje rangirala na internet pretraživačima, povećavajući na taj način količinu organskog (odnosno besplatnog) saobraćaja ka vašoj veb lokaciji. U Srbiji, ali i u svetu – osim u Kini, to znači uglavnom na Google-u. Kanali koji imaju koristi od SEO su veb stranice, blogove i infografike.

Postoji nekoliko načina da se pristupi optimizaciji radi generisanja kvalifikovanog saobraćaja na vašu veb lokaciju. Oni uključuju:

  • On-page SEO: Ova vrsta SEO fokusirana je na sav sadržaj koji postoji „na stranici“ kada se gleda veb lokacija. Mnogo je faktora koji utiču na dobru on-page optimizaciju, ali glavni je originalan i kvalitetan sadržaj. SEO stručnjaci imaju mantru „Content is king!“.
  • Off-page SEO: Ova vrsta SEO fokusirana je na sve aktivnosti koje se odvijaju „van stranice“ kada se radi o optimizaciji vaše veb stranice. Ako se pitate koje aktivnosti koje nisu na vašem veb sajtu mogu uticati na rangiranje, odgovor je, pre svega povratni linkovi, odnosno povratne veze, koje svojim brojem i kvalitetom kreiraju autoritet vašem sajtu, a samim tim i poverenje od strane pretraživača. Pored povratnih linkova, postoji još mnogo drugih faktora koji utiču na off-page optimizaciju.
  • Tehnički (technical) SEO: Ova vrsta SEO fokusirana je na backend deo veb stranice i na način na koji su stranice kodirane. Kompresija fotografija, strukturirani podaci i optimizacija CSS datoteka su neki od oblika tehničkog SEO-a koji mogu povećati brzinu učitavanja vaše veb stranice - važan faktor rangiranja u očima pretraživača poput Google-a.

Content marketing – marketing sadržaja

Ovaj termin označava stvaranje i promociju sadržaja radi generisanja svesti o brendu, rasta prometa, stvaranja lidova i kupaca. Kanali koji mogu igrati ulogu u vašoj strategiji marketinga sadržaja uključuju:

  • Pisanje bloga: Pisanje i objavljivanje članaka na blogu kompanije pomaže vam da pokažete stručnost u svojoj industriji i generiše organski promet pretraživanja. To vam na kraju pruža više mogućnosti za pretvaranje posetilaca veb stranica u lidove za vaš prodajni tim.
  • E-knjige: E-knjige i slični sadržaji duže forme pomažu u daljem obrazovanju posetilaca veb lokacija. Takođe vam omogućava razmenu sadržaja za kontakt informacije čitača i generisanje potencijalnih klijenata za vašu kompaniju.
  • Infografika: Ponekad čitaoci žele da pokažete, a ne da kažete. Infografika je oblik vizuelnog sadržaja koji pomaže posetiocima veb stranica da vizualizuju koncept koji želite da im pomognete da nauče.

Social Media Marketing - Marketing na društvenim mrežama

Ova praksa promoviše vaš brend i vaš sadržaj na kanalima društvenih mreža kako bi se povećala svest o robnoj marki, pokrenuo promet i stvorili potencijalni lidovi za vaše poslovanje. Kanali koje možete koristiti u marketingu na društvenim medijima uključuju:

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Snapchat
  • Pinterest

Fejsbuk i Instagram su ubedljivo najzastupljeniji u Srbiji i promovisanje na ovim društvenim mrežama, sa pravilnim targetiranjem, može vam doneti mnogo, sa minimalnim ulaganjima.

PPC – Pay Per Click

PPC je način povećanja saobraćaja na veb sajtu plaćanjem svaki put kada se na vaš oglas klikne. Jedna od najčešćih vrsta PPC-a je Google Ads, koji vam omogućava da platite za najbolje slotove na stranicama rezultata Google pretraživača po ceni „po kliku“ veza koje postavite.

Ostali kanali na kojima možete koristiti PPC uključuju:

  • Facebook Ads i Instagram Ads - Plaćeni oglasi na Facebooku i Instagramu: Možete platiti da se vaši postovi bilo koje vrste objavljuju ne News Feed - u ljudi koji odgovaraju publici vašeg preduzeća i pozivati na različite akcije u skladu sa strategijom koju izaberete.
  • Twitter Ads kampanje – Plaćeni oglasi na Twitter - u: Slično kao Facebook i Instagram Ads.
  • Sponzorisane poruke na LinkedIn - u: Omogućemo je plaćeno slanje poruka direktno određenim LinkedIn korisnicima na osnovu njihove industrije i istorijata poslova.

Affiliate Marketing

Ovo je vrsta marketinga gde dobijate proviziju za promociju tuđih proizvoda ili usluga na svojoj veb lokaciji. Kanali za pridruženi marketing uključuju, npr:

  • Hosting video oglasa putem YouTube partnerskog programa
  • Objavljivanje affiliate linkova sa vaših naloga na društvenim medijima ili sajtova

Native Advertising

Nativno oglašavanje odnosi se na reklame koje su prevashodno vođene sadržajem i predstavljene na platformi pored drugog, neplaćenog sadržaja. Postovi sponzorirani od BuzzFeed - a su dobar primer, ali mnogi takođe smatraju da je oglašavanje na društvenim medijima „native“ - na primer Facebook oglašavanje i Instagram oglašavanje.

Marketing Automation

Automatizacija marketinga odnosi se na softver koji služi za automatizaciju vaših osnovnih marketinških operacija. Mnoge marketinške aktivnosti se mogu automatizovati za određene zadatke koji bi se inače obavljali ručno, kao što su:

  • Bilteni putem e-pošte (Newsletter): Automatizacija e-pošte ne omogućava samo da automatski šaljete e-poštu svojim pretplatnicima, već vam može pomoći da smanjite i proširite listu kontakata po potrebi, tako da vaš bilten ide samo osobama koje žele da ih vide u pristigloj pošti.
  • Planiranje objavljivanja na društvenim mrežama (Post Scheduling)
  • Automatsko generisanje lidova
  • Alati za praćenje kampanje i automatsko kreiranje izveštaja

Email marketing

Mnogo kompanija koristi marketing putem e-pošte kao način komunikacije sa svojom publikom. E-pošta se često koristi za promociju sadržaja, popusta i događaja, kao i za usmeravanje ljudi ka veb lokaciji preduzeća.

Šta radi digitalni marketar?

Digitalni marketari su zaduženi za širenje svesti o brendu i generisanje lidova kroz sve digitalne kanale - i besplatne i plaćene - koji su na raspolaganju kompaniji. Ovi kanali uključuju društvene mreže, sopstvenu veb lokaciju kompanije, rangiranje na pretraživačima, e-poštu, vizuelno oglašavanje i blog.

Digitalni marketar se obično fokusira na različiti ključni indikator performansi (KPI) za svaki kanal, tako da se mogu pravilno meriti performanse kompanije u svakom od njih. Digitalni marketar koji je zadužen za SEO, na primer, meri „organski saobraćaj“ na svojoj veb lokaciji - onaj saobraćaj koji dolazi od posetilaca veb lokacija koji su preko Google pretrage pronašli stranicu veb lokacije preduzeća.

U manjim kompanijama, jedan marketar može istovremeno da primenjuje i sprovodi mnoge gore opisane taktike digitalnog marketinga. U većim kompanijama ove taktike imaju više stručnjaka koji se fokusiraju na samo jedan ili dva digitalna kanala marketinga.

Evo nekoliko primera ovih stručnjaka:

SEO Manager

Glavne KPI: Organski saobraćaj

Ukratko, SEO menadžeri imaju posao da što bolje rangiraju veb sajt na Google pretrazi. Koristeći različite pristupe za optimizaciju, ova osoba može direktno sarađivati sa kreatorima sadržaja kako bi osigurala da sadržaj koji proizvode uspešno deluje na Googleu - čak i ako kompanija objavljuje ovaj sadržaj i na društvenim medijima.

Specijalista za marketing sadržaja (content marketing)

Glavni KPI-ovi: vreme provedeno na stranici, ukupni saobraćaj, pretplatnici na YouTube kanalu

Stručnjaci za marketing sadržaja su kreatori digitalnog sadržaja. Ovi profesionalci često rade sa ljudima u drugim odeljenjima kako bi osigurali da proizvodi i kampanje koje pokreću preduzeća budu podržani promotivnim sadržajem na svakom digitalnom kanalu.

Social Media Manager

Glavni KPI-ovi: praćenje, utisci, deljenja

Uloga menadžera društvenih medija lako se može zaključiti iz naslova. Koje društvene mreže će biti korišćene u cilju promocije zavisi od toga kojoj industriji pripada kompanija. Menadžeri naloga na društvenim mrežama određuju dinamiku objavljivanja pisanih i vizuelnih sadržaja kompanije. Oni takođe sarađuju sa kreatorima marketing sadržaja, kako bi se napravila efikasna marketinška strategijakompanije na društvenim mrežama.

Koordinator za automatizaciju marketinga

Glavni KPI-ovi: otvorena stopa e-pošte, stopa klikova u kampanji, stopa stvaranja (konverzije) potencijalnih klijenata

Koordinator za automatizaciju marketinga pomaže u odabiru i upravljanju softverom koji omogućava čitavom marketinškom timu da razume ponašanje svojih kupaca i izmeri rast njihovog poslovanja. Budući da se mnoge gore opisane marketinške operacije mogu izvoditi odvojeno jedna od druge, važno je da postoji neko ko može grupisati te digitalne aktivnosti u pojedinačne kampanje i pratiti njihov rad.

Inbound Marketing vs. Digital Marketing: Šta je to?

Površno gledano, ove dve vrste marketinga izgledaju slično: Obe se odvijaju prvenstveno na mreži i fokusiraju na stvaranje digitalnog sadržaja koji će ljudi konzumirati. 

U čemu je onda razlika?

Izraz "digitalni marketing" ne pravi razliku između taktika marketinga i potezanja (ili onoga što bismo danas mogli nazvati metodama "ulaznih" i "izlaznih"). Oboje i dalje može biti pod okriljem digitalnog marketinga.

Digitalna odlazna (outbound) taktika ima za cilj da marketinšku poruku postavi direktno pred što veći broj ljudi u mrežnom prostoru - bez obzira da li je relevantna ili dobrodošla. Na primer, smešni natpisi sa oglasima koje vidite na vrhu mnogih veb lokacija pokušavaju da gurnu proizvod ili promociju na ljude koji nisu nužno spremni da prime poruku.

S druge strane, trgovci koji koriste digitalne ulazne taktike koriste mrežni sadržaj kako bi privukli svoje ciljne kupce na svoje veb stranice pružajući sredstva koja su im od pomoći. Jedno od najjednostavnijih, ali najmoćnijih ulaznih digitalnih marketinških sredstava je blog, koji omogućava vašoj veb lokaciji da iskoristi uslove koje vaši idealni kupci traže.

Konačno, ulazni marketing je metodologija koja koristi sredstva digitalnog marketinga da privuče, angažuje i oduševi kupce na mreži. Digitalni marketing, s druge strane, je jednostavno opšte prihvaćeni izraz za opisivanje taktike online marketinga bilo koje vrste, bez obzira da li se smatraju ulaznim ili izlaznim.

Da li digitalni marketing deluje za sva preduzeća?

Digitalni marketing može raditi za bilo koji posao u bilo kojoj industriji. Bez obzira na to šta vaša kompanija prodaje, digitalni marketing i dalje uključuje izradu profila kupaca kako bi se identifikovale potrebe vaše publike i kreiranje vrednog mrežnog sadržaja. Međutim, to ne znači da bi sva preduzeća trebala implementirati strategiju digitalnog marketinga na isti način.

Kakva je uloga digitalnog marketinga u kompaniji?

Za razliku od većine marketinških napora van mreže, digitalni marketing omogućava trgovcima da u stvarnom vremenu vide tačne rezultate. Ako ste ikada postavili oglas u novine, znaćete koliko je teško proceniti koliko je ljudi zapravo prešlo na tu stranicu i obratilo pažnju na vaš oglas. Ne postoji siguran način da se zna da li je taj oglas uopšte bio odgovoran za bilo kakvu prodaju.

Sa druge strane, digitalnim marketingom možete precizno izmeriti ROI (return of investment) gotovo bilo kog aspekta vaših marketinških koraka.

Evo nekoliko primera:

Posećenost veb sajta

Pomoću digitalnog marketinga možete videti tačan broj ljudi koji su pregledali početnu stranicu vaše veb stranice u realnom vremenu koristeći razne softvera za digitalnu analitiku. Google Analytics je jedan od najpopularnijih.

Takođe možete videti koliko je stranica posećeno, pomoću kojih uređaja i odakle dolaze, koliko dugo se zadržavaju na sajt, koliko često posete samo jednu stranicu itd…

Ove informacije možete pametno iskoristiti da odredite prioritete u vezi sa tim na koje marketinške kanale ćete trošiti više ili manje vremena. Na primer, ako samo 10% vašeg prometa dolazi od organske pretrage, očigledno je da ćete morati da potrošite neko vreme (i novac) na SEO da biste povećali taj procenat.

Uz offline marketing, vrlo je teško reći kako ljudi komuniciraju sa vašim brendom pre nego što ostvare interakciju sa prodavcem ili obave kupovinu. Pomoću digitalnog marketinga možete prepoznati trendove i obrasce u ponašanju ljudi pre nego što su se odlučili za kupovinu. Te informacije su pravo blago i mogu vam pomoći da kreirate marketinške poteze koji će ih podstaći da tu odluku donose brže i u većem obimu.  

Učinkovitost sadržaja i generisanje lidova

Zamislite da ste napravili brošuru o proizvodu i ubacili je u poštanske sandučiće ljudi - ta brošura je oblik sadržaja, iako van mreže. Problem je što nemate pojma koliko je ljudi otvorilo vašu brošuru ili koliko ih je ljudi bacilo pravo u smeće.

Zamislite sada da ste imali brošuru na veb lokaciji. Možete tačno izmeriti koliko je ljudi pregledalo stranicu na kojoj se nalazi, a podatke o kontaktima onih koji je preuzimaju možete prikupiti pomoću obrasca. Ne samo da možete da merite koliko ljudi se bavi vašim sadržajem, već takođe generišete kvalifikovane potencijalne klijente kada ga preuzmu.

Posle koliko vremena digitalni marketing daje vidljive rezultate??

Sa digitalnim marketingom često se može steći utisak da ste u stanju da vidite rezultate mnogo brže nego što biste mogli da koristite offline marketing zbog činjenice da je ROI lakše izmeriti. Međutim, to na kraju zavisi od obima i efikasnosti vaše strategije digitalnog marketinga.

Ako potrošite vreme na izgradnji sveobuhvatnih profila kupaca kako biste identifikovali potrebe svoje publike, a fokusirate se na stvaranje kvalitetnog mrežnog sadržaja kako biste ih privukli i pretvorili u kupce, u prvih šest meseci rezultati će biti očigledni i vidljivi u praksi.

Ako je plaćeno oglašavanje deo vaše digitalne strategije, rezultati dolaze još brže. Ipak, za dugoročne rezultate preporučuje se da se usput fokusirate i na izgradnju organskog (ili 'besplatnog') dosega koristeći sadržaj, SEO i društvene mreže.

Digitalni marketing - koliko to košta? Koja je cena digitalnog marketinga?

Kao i u svemu, cena zavisi od toga koje elemente digitalnog marketinga želite da dodate svojoj strategiji.

Ako se fokusirate na ulazne tehnike kao što su SEO, društveni mediji i stvaranje sadržaja za prethodno postojeću veb stranicu, dobra vest je da cena nije visoka, posebno u odnosu na to koliko profita te aktivnosti mogu doneti. Kod ulaznog marketinga glavni fokus je na stvaranju visokokvalitetnog sadržaja koji će vaša publika želeti da konzumira.

Ukoliko se odlučite da na to dodate i PPC reklamiranje, potreban budžet se povećava, jer se cena povećava za iznos koji je potrebno platiti za reklamiranje, ali se i rezultati značajno brže postižu.

Ukoliko ste zainteresovani za kompletnu ili pojedinačne usluge digitalnog marketinga, kontaktirajte nas i zakažite BESPLATNE i neobavezujuće konsultacije. U skladu sa vašim potrebama ili planiranim budžetom pronaći ćemo optimalno rešenje, koje će po najboljoj ceni doneti adekvatne rezultate.